Rauakuningate ajastu (11.-13. saj)
Hilisrauaaeg (1050-1250) on viimane
arheoloogiline periood Eesti ajaloos, millele järgneb juba keskaeg. 11.
sajandil leidsid aset olulised muutused kogu Põhja-Euroopas, see oli murranguline
aeg ka Eestis. Lagunes viikingiaegne (800-1050) linnusasulate süsteem, uued ja
suuremad linnused ehitati uutesse kohtadesse. Eesti muinasaja lõpu
ringvall-linnused on läänemeresoome rahvaste kõige võimsamad
monumentaalehitised läbi ajaloo. Suurenes hüppeliselt raua tootmine -
tööriistad ja relvad muutusid järjest odavamaks. Rauatoodangu hulk paisus
tööstuslike mahtudeni ning ei saanud enam kuluda üksnes oma tarbeks. Nii lääne-
kui idanaabritega peetud lahingute suur hulk ja tasavägisus näitab eestlaste
head sõjalist võimekust. 11. sajandil suudeti edukalt vastu panna sissetungile
idast ja vältida Eesti liitmist Vana-Vene riigiga. 1187. aastal purustasid
Läänemere idakalda paganad Rootsi tähtsaima keskuse Sigtuna. 1193. aastal
kuulutas paavst välja ristisõja Ida-Euroopa paganate vastu, mõni aasta hiljem algas
eestlaste muistne vabadusvõitlus.
Pildil: Muistse Põhjala varjaagidest
sõdalased.
Tartu vallutamine ja Pihkva lahing ehk eestlaste esimene vabadusvõitlus (11. saj)
9. ja 10. sajandi vältel olid tšuudid (eestlased)
olnud varjaagide ja vepslaste kõrval Vana-Vene leetopissides enimmainitud
rahvaks. Tšuudi sõdalased olid kaasas suurvürst Olegi sõjakäikudel nii Kiievi
(882), kui ka Konstantinoopoli (907, 911) alla. Tülisid tšuudide ja Kiievi
suurvürsti vahel sellel perioodil ei mainita. Aastal 988 võttis aga suurvürst
Vladimir Püha vastu ristiusu ja kuulutas selle riigiusuks, Vene aladel elavad
läänemeresoome hõimud ristiti hulgakaupa ja väga vägivaldselt. See halvendas oluliselt Vana-Vene riigi
suhteid tšuudidega ja sealtpeale ühiseid sõjaretki enam ei korraldatud.
Kiievi munk Nestor kirjutab oma kroonikas „Ajalike
aastate lugu” (1113), et aastal 1030 „läks Jaroslav (Kiievi suurvürst Jaroslav
Tark) tšuudide peale, võitis nad ja rajas Jurjevi linnuse.“ Arheoloogilisest
materjalist on teada, et eestlaste muinaslinnus oli Tartu Tähetorni kohal
selleks ajaks seisnud juba mitu sajandit, mistõttu tähendab „linnuse rajamine“
venelaste poolt tõenäoliselt vaid selle vallutamist ja taaskindlustamist. Linnusepaigalt
leitud viikingipärased nooleotsad viitavad, et suurvürsti vägedes võis teenida
ka skandinaavlastest varjaage. Võib arvata, et Kiievi suurvürstil oli kava
liita Eesti alad Vana-Vene riigiga, sest tavapärase rüüstamise ja lahkumise
asemel jäid Kiievi väed Tartusse paigale. Jaroslav, kelle ristinimi oli Juri,
andis vallutatud linnale oma nime.
Mõned aastad hiljem (võibolla 1054) saatis vahepeal
surnud Jaroslavi poeg Izjaslav Novgorodi possaadnik Ostromiri tšuudide vastu.
Ostromir aga tapeti tšuudide poolt ning „koos temaga langes palju novgorodlasi“.
Seejärel läks Izjaslav ise tšuudide vastu ja vallutas Kedipivi (Keava) linnuse.
Keava linnusasula oli viikingiaegse Eesti üks tähtsamaid keskuseid.
1060. aasta suvel läks Izjaslav sossolite
(võibolla harjulased) vastu ja pani nad maksma andamit 2000 grivnat aastas. Summa
näitab, et maksustati suurt ja jõukat piirkonda - ka Novgorod oli maksnud kuni
1014. aastani Kiievile 2000 grivnat aastas. Sossolid olid algul nõus maksma,
kuid hiljem ajasid maksukogujad minema. Kevadel 1061 vallutasid sossolid suure
väega tagasi Jurjevi ehk Tartu, põletasid sealse kiievlaste linnuse maha ja
jõudsid oma ründeretkel Pihkvani välja. Vana-Vene allikates on mainitud küll Pihkva
all langenuid, kuid mitte seda, kes lahingu võitis: „Ja nende vastu läksid
taplusesse pihkvalased ja novgorodlased, venelasi langes 1000, sossoleid aga
arvutult“. Kuna tuhat langenut on tolle aja ja nende allikate kohta erakordselt
suur arv, võib oletada, et Pihkva lahingu võisidki võita hoopis sossolid ehk
eestlased. Igal juhul kandsid vene väed seal erakordselt ränki kaotusi.
Ajavahemikus 1030-1061 toimunud sündmuseid
on nimetatud ka eestlaste esimeseks muistseks vabadusvõitluseks, mis osutus
võidukaks. Eesti ristiusustamisest ja liitmisest Vana-Vene riigiga ei tulnud
midagi välja, järgnenud aastate jooksul Vana-Vene riik nõrgenes ja lagunes.
Pildil: Hõbesõlg Kostiverest, tuleraud Laheperast. Jõuka perenaise pidurõivad 13. sajandi Eestist (rekonstruktsioon: Egge Edussaar). Muinasaegse elamu rekonstruktsioon Venemaalt.
Eestlaste eluolu hilisrauaajal – talud ja pered (11.-13.saj)
11. sajandil leidsid aset olulised muutused
kogu Põhja-Euroopas - nii Skandinaavias kui Vana-Vene aladel võeti vastu
ristiusk, Vana-Vene valitsejad slaavistusid. See oli oluline murranguaeg ka
Eestis. Lagunes viikingiaegne linnusasulate süsteem ning uued ja suuremad
linnused ehitati uutesse kohtadesse. Hüppeliselt suurenes raua tootmine, rauast
tööriistad ja relvad muutusid järjest odavamaks. Kasutusele tulid uued
moodsamad maaharimisriistad, hakati kasvatama talirukist ja võeti kasutusele
kolmevälja süsteem.
Rahvaarvu ja põllumaade suurenedes tekkisid
põliskülad. Rauaaja lõpuks võis mitmel pool Eestis olla kasutuses juba suurem
osa harimiseks sobivast maast, kujunesid välja kihelkonnad ning maakonnad.
Kihelkondade valitsejaid nimetati kuningateks. Nii nagu varemgi, jagunes Eesti
kaheks erinevaks kultuurialaks – Ranniku-Eestiks ja Sise-Eestiks. Kesk- ja
Lõuna-Eesti künklikul ning soode ja veekogudega liigestatud maastikul jäid
põllud killustatuks ning üksiktaluline asustus püsis kauem. 13. sajandi alguses
võis Eesti alal elada kuni 150 000
inimest.
Muinasajal elati peamiselt perede kaupa
üksiktaludes. Toonased eluhooned kujutasid endast väikeseid (u 5x5 m) ristpalkidest
suitsutaresid (suitsutuba), milles oli kerisahi. Suitsutare oli ühtaegu nii
elamu kui rehi. Arvatavalt oli Muinas-Eesti kõige tavapärasemaks
perekonnavormiks matriarhaalne suurpere, mistõttu oli ka naiste roll ühiskonnas
väga oluline. Kuna seksuaalsuhted olid võrdlemisi vabad ja lapse isa polnud
alati kindlalt teada, arvestati põlvnemist naisliini järgi. 13. sajandi alguses
kirja pandud katked Liivi-latgali õigusest räägivad põgusalt tolleaegsest
pärimiskorrast, mis põhines tõenäoliselt vallutuseelsel kohalikul
traditsioonil. Selle teksti põhjal jäi maa ja talu, vähemalt mingil osal
juhtudest, tütrele, poeg läks aga välja teise perekonda. Koos feodaalsuhete
tekkimisega suurmaaomanike vahel tähtsustus tõenäoliselt ka meeste, kui sõdiva
klassi, roll ühiskondlikus korralduses. Arvatakse, et olulisemad ühiskondlikud
küsimused muinasaegses Eestis otsustati rahvakoosolekutel ehk kärajatel, kus
hääleõigus oli peamiselt maaomanikel. Suurte üle-Eestiliste kärajate pidamiseks
koguneti Raikkülas (Harjumaal).
Pildil: Varbola linnuse taastatud
väravakäik ja linnuse plaan, Otepää linnamägi, hõbeaarded Tarvastu Suislepast
ja Muhu saarelt.
Eesti kihelkonnad, linnused ja ülikud hilisrauaajal (11.-13.saj)
Hilisrauaajal oli Eesti ala põhiliseks
haldusüksuseks kihelkond. Tõhusamaks maakaitseks ja suuremate viljavarude
kogumiseks liitusid mõned kihelkonnad aja jooksul maakondadeks. Aastaks 1208
oli Eestis kihelkondi kokku umbes 45. Maakonnad olid Revala, Harjumaa,
Järvamaa, Virumaa, Sakala, Ugandi ja Saaremaa. Leidus ka kihelkondi, mis ei
olnud ühegi maakonnaga ühinenud – Alempois, Nurmekund, Mõhu ja Vaiga. Kihelkonna
võimukeskuseks oli sageli linnus, kihelkonna valitsejat nimetati kuningaks.
11. sajandil lagunes kõikjal Eestis endine
viikingiaegne linnusasulate süsteem. Enamus vanu asulaid ja linnuseid jäeti
maha ning uued ja suuremad linnused ehitati uutesse kohtadesse, asulaid nende
juures enam ei olnud. 13. sajandiks võis Eestis linnuseid olla kokku kusagil
viiekümne ümber. Nendest oli hea kontrollida kaubateid ning vajadusel ennast
vaenlase sissetungi eest kaitsta. Linnuste valdajateks olid tõenäoliselt kõige
rikkamad kohalikud ülikuperekonnad. Erilist tähelepanu väärivad alates 11.
sajandi teisest poolest Läänemaale ja saartele, kus maa oli tasane, kerkima
hakanud suured ringikujulise paekivist valliga linnused, sellised nagu näiteks
Varbola, Lõhavere, Pöide, Valjala ja Soontagana. Eesti muinasaja lõpu
ringvall-linnused on läänemeresoome rahvaste kõige võimsamad
monumentaalehitised läbi ajaloo.
Ehkki Henriku kroonika nimetab eestlaste
ülikuid vanemateks, on tõenäoline, et eestlased ise nimetasid neid siiski
kuningateks. Rikka või pealiku tähenduses ilmus „kuninga“ mõiste eesti keelde
juba enne meie ajaarvamise algust ning on siin säilitanud oma kõige algsema
vormi (muinasgermaani - kuningaz). Meie muinaskuningate näol oli tõenäoliselt
tegemist jõukamate ülikuperekondade peremeestega, kes elasid kas suurtaludes
ehk mõisates või linnustes. Sõjaretkedel ja oma maa ning vara kaitsel tuli
kuningal tegutseda sõjapealikuna. Võimuvõitlus erinevate ülikuperekondade ja
kuningate vahel viis aja jooksul selleni, et juba viikingiajal hakkasid Eestis
välja kujunema feodaalsuhted.
Ülikute ja kuningate perekonnad said oma
jõukuse peamiselt kohalike maade maksustamisest ning nendel maadel toodetud
saaduste (vili, raud, nahad, mesi, vaha) müümisest. Sageli käidi kaugematel
kaubaretkedel naabermaades või maksustati kauba läbivedu oma haldusalast. Mõned
Muinas-Eesti kihelkonnad võisid olla väga rikkad. Kui näiteks novgorodlased
1210. aastal Otepääd piirasid, maksid ugalased neile 400 marka nogaatasid
(erinevate arvutuste kohaselt kuni 80 kg
hõbedat), et nad ära läheksid. 1212. aastal Varbolas maksid varbolased
venelastele koguni 700 marka nogaatasid (erinevate arvutuste kohaselt kuni 140
kg hõbedat). Olgu mainitud, et vaid 150 g hõbeda eest võis toona osta mõõga,
sõjahobuse või terve karja koduloomi. Soontagana vallutamisel 1210. aastal
langes ristisõdijate saagiks lisaks muule varale tervelt 4000 lehma ja härga.
Pildil: Eestist leitud muistsed sõjariistad
– hõbekaunistustega odaots Kaarmast, odaots Kehalast, saare tüüpi mõõk
Suure-Jaanist (rekonstruktsioon: Timmo Liiva ja Meelis Säre), pronksist nuiapea Harglast, mõõgatupe ots Varbolast ja hõbedast
mõõgakäepide Maidlast.
Eestlaste muistsed rauakuningad – raud, sepised ning relvad
Sõna „sepp“ on eesti keeles üle 4000 aasta
vana ning tähendas algselt osavat, meisterlikku ning kaunist. Juba pronksiajal tegeleti
Eestis pronksi sulatamise ning pronksesemete valmistamisega, kuid tooraine
selleks tuli sisse vedada mujalt. Rauamaaki seevastu leidus Eestis külluses
ning hiljemalt ajaarvamise vahetusel
hakati siin soomaagist (limoniit) ka rauda tootma. Alates keskmisest rauaajast
(5.-8. saj) oli raua tootmine ja sepakunst kõige arenenumaks käsitööharuks
Eestis.
Rauda toodeti peamiselt Põhja- ning
Ida-Eestis. Juba viikingiaja algupoolel hakkas Eesti suurimaks
rauasulatuskeskuseks tõusma Tuiu piirkond Põhja-Saaremaal, hilisrauaajaks oli
sealse rauatoodangu hulk paisunud tööstuslike mahtudeni ning ei saanud enam
kuluda üksnes oma tarbeks. Ajavahemikus 12.-14. sajandini toodeti Eesti aladel
kokku, ainuüksi kindlalt teada olevate andmete põhjal, vähemalt 3000-4000 tonni
rauda. Nimetatud kogusega võidi sellel ajal katta ligi miljoni inimese
rauavajadus, kuna keskmine inimene tarbis oma elu jooksul vaid umbes 2 kg
rauda. Seetõttu veeti vähemalt pool toodetud rauast tõenäoliselt maalt välja
ning Eesti võis seega olla muinasaja lõpul üks suurimaid raua tootjaid ning
turustajaid Euroopas.
Lisaks toorraua tootmisele valmistati
Eestis muinasajal ka tööriistu ja isegi väga hinnalisi relvi. Juba eelviikingiajal
(6.–8. saj) valdasid meie sepad selliseid keerukaid kunstvõtteid nagu
damaskimine (keeduteras) ja raudesemete hõbetamine. Viikingiajal võeti laiemalt
kasutusele paljud rauast tarberiistad - adraterad, naelad, lukud, võtmed ja
anumad. Hilisrauaajal suurenes raua tootmine ning sellest erinevate riistade
valmistamine hüppeliselt, mille tagajärjel muutusid tööriistad ja relvad
järjest odavamaks. Tolleaegsete põhiliste käsitööriistade valik ja tase ei
jäänud enam alla tänapäevastele - lisaks kõikvõimalikele kirvestele,
vasaratele, tangidele, meislitele ja peitlitele tunti muuhulgas ka viili,
rasplit, raamsaagi ning oherdpuuri.
Kuna kohalikust madala süsinikusisaldusega
soorauast ei saanud kõva terast valmistada, tuli seda elastse ning vaheda
riista saamiseks sepakeevituse abil kokku keeta välismaalt sisse ostetud
süsinikterasega. Suur osa 10.-13. sajandist pärinevatest odaotstest koosnevadki
kokku keedetud pehmest rauast südamikust ja kõvast süsinikterasest odalehest. Teatud
liiki Saaremaal ja Lääne-Eestis valmistatud damaskitud ning hõbetaušeeringuga
kaunistatud odaotsad levisid laiali pea kõikidesse paikadesse Läänemere ääres. Kohapeal
valmistati ka võitlusnugasid ja isegi mõõku. 13. sajandiks oli mõõk muutunud
luksusesemest tarbeasjaks ning oli tõenäoliselt olemas juba igal Muinas-Eesti
ratsasõdalasel. Hilisrauajaks kujunes välja ka vähemalt üks Eesti oma mõõgatüüp
- Saare möök. See raskepoolne ning väga tõhusa löögijõuga raierelv oli
ettepoole kõverduva (falcata sarnase) teramikuga, teritatud vaid ühelt poolelt,
teiselt poolt aga paksu ning tugeva seljarootsuga.
Kõige paremad ning hinnalisemad
mõõgateramikud osteti muinasajal siiski sisse välismaalt. Need olid samuti
valmistatud kokku keedetud pehmest rauast ja tsementeeritud süsinikterasest.
Keltidelt pärinev keedudamastseeringu kunst elas oma õitsengu üle 8.-9. sajandi
Reinimaadel, enamus muinasaegsete mõõkade teramikest ongi valmistatud just
seal. Skandinaavia kaupmeeste vahendusel levisid „frangi terad“ üle kogu
Põhja-Euroopa, suur osa ilusatest ja keeruka kujundusega mõõgapidemetest
valmistati samuti Skandinaavias. Alates viikingiajast tulid kasutusele ka
frangi mõõkadest odavamad islamimaade mõõgateramikud, mida veeti sisse läbi
Bulgarimaa. Araabia mõõgad ei olnud üldiselt nii elastsed kui frangi omad ning
võisid kergemini murduda.
Tõenäoliselt oli raua tootmine ja käitlemine
Eestis otseselt kohaliku ülikkonna korraldatud. Soomaagi näol on tegemist
maavaraga, mille hankimist ja sellest raua tootmist on suhteliselt lihtne
kontrollida ning maksustada. Arvestades
toodangu mahtusid ja nende pealt tõenäoliselt teenitud kasumite suurust, võiks muinasajal
rauakaubandusega tegelenud Eesti ülikuid nimetada meie maa muistseteks
rauakuningateks. Seppade kiht oli muinasaegses Eestis väga tugev, nende võim
murti lõplikult alles 14. sajandil, peale Jüriöö ülestõusu. Siis läks Eesti
rauakaubandus lõplikult sakslaste kätte.
Pildil: Lääne-Euroopa eliitsõdalased
11.-12. sajandist, idapoolsete alade eliitratsaniku soomusrüü ja kergemas
varustuses ratsamees 13. sajandist.
Muistsete eestlaste malev ja relvastus (11.-13. saj)
Sõjaohu puhul kutsusid eestlased kokku
kohalik maakaitseväe ehk maleva, mida juhtis kihelkonnakuningas. Lisaks
kaitsmisele võis malev vajadusel ka ise kaugematel sõjaretkedel käia. Eesti
malevlaste põhilisteks relvadeks hilisrauaajal olid odad, sõjakirved, mõõgad ja
võitlusnoad, kaitseks kasutati ümaraid kilpe. Erinevalt Vene alade asukatest ei
kasutanud muinaseestlased väga palju vibusid, küll aga võib meie esivanemate
erirelvaks pidada viskeoda, mille kasutamise kunsti nad täiuslikkuseni välja
arendasid. Lisaks viskekaugust oluliselt pikendavatele viskepuudele kasutasid
eestlased muistse vabadusvõitluse ajal ka erilisi tordeeritud ehk vinti
keeratud kaelaga viskeoda otsi. Kui selline odaots kilbist läbi tungis, keeras
see ennast sisenemisava suhtes risti ega tulnud enam välja, segades seeläbi
kilbi edasist kasutamist.
Hilisrauaajast on pärit ka väikesed
pronksist valatud nuiapead, mis on kaetud erineva suurusega ümarate muhkude või
püramiidikujuliste nukkidega. Eriti rohkelt on neid leitud Vana-Vene riigi
aladelt. Sellist tüüpi sõjanuiasid on peetud eelkõige kõrgemat staatust
näitavateks võimusümboliteks, mida kasutasid pealikud. Ühe taolise nuia pea
leidis rokkbändi Metsatöll trummar Marko Atso oma Hargla Tammekülas asuva talu
õuelt. See pärineb 12. või 13. sajandist ning on ainus omataoline Eestis. Küll
on varem Eestist leitud mõned pronksist ja rauast nuiapead, mis meenutavad
äralõigatud nurkadega kuupe.
Muinaseestlastest sõjameeste välimuse kohta
ei ole kahjuks väga täpseid andmeid. Laialt levinud kuvandi puhul murumütside
ja ogaliste nuiadega heledapäistest tegelastest, on tegu siiski peamiselt
kunstnike fantaasiaga. Ligikaudse ettekujutuse võib saada, vaadates meie
toonaseid naabreid - pole alust arvata, et eestlaste sõdalased nendest väga oluliselt
erinesid. Kuna kultuuride erinevus Ranniku-Eesti ja Sise-Eesti vahel oli väga
suur, siis võib oletada, et rannarahvas, kes suhtles tihedalt
skandinaavlastega, sarnanes nendele ka välimuselt. Samal ajal kagueestlased,
keda mõjutas tihe suhtlus Venemaal elavate hõimudega, sarnanesid ka sõjavarustuselt
rohkem nendele. Endale hobust ja vastavat varustust lubada võiv mees kuulus
ratsanike hulka, keda oli 13. sajandiks eestlaste malevas kokku vähemalt
kolmandik. Kihelkonnakuningate kaaskondlaste näol oli kindlasti välja kujunenud
ka vähemalt mingi hulk päris elukutselisi võitlejaid, kelle põhitegevuseks
oligi teenimine sõjameestena ning kes moodustasid maleva eliitratsaväe.
Eliitsõdalase varustus kujutas endast sellel ajal kõikjal Euroopas üldjoontes
oda, mõõka, kilpi, rõngasrüüd ja raudkiivrit, arheoloogilistel kaevamistel
leitud rõngasrüüde katked näitavad, et nii võis see olla ka Eestis.
Henriku kroonika andmetel võtsid eestlased 13.
sajandi vabadusvõitluse käigus kiiresti üle suurema osa sissetungijate poolt
kasutatavast kõige moodsamast sõjatehnikast, nagu näiteks ammud ja
kiviheitemasinad, õppides neid ka ise valmistama ja isegi täiustama. Kroonikas
on andmeid ka selle kohta, et eestlased kasutasid tapetud vaenlastelt võetud
turviseid. Kõike seda arvestades on tõenäoline, et muistse vabadusvõitluse
lõpuks ei erinenud eestlased relvastuse ja üldise välimuse poolest enam milleski
oma vastastest.
Pildil: Detail Novgorodis asuvatest Sigtuna
väravatest (12. saj), Norras valmistatud sõdalast
kujutav morsaluust malend (12. saj), Läänemere rahvad muinasajal.
Läänemere paganad 12. sajandil, Sigtuna rüüstamine
12. sajandiks oli paganlik Eestis jäänud
lääne- ning idakiriku mõjualade vahele. Tugevat survet avaldati mõlemalt poolt
ning 12. sajandil tuli eestlastel ette vastastikuseid sõjakäike nii lääne- kui
idanaabritega. Peetud lahingute suur hulk ja tasavägisus näitab eestlaste head
sõjalist võimekust sellel ajal. Kagu- ja Ida-Eestis sõditi korduvalt Novgorodi
vürstidega. 1116. aastal põletas vürst Mstislav Otepää linnuse, 1132. aastal
sai aga vürst Vsevolod Vaigamaal tšuudide käest rängalt lüüa. 1134. aastal
vallutas Vsevolod korraks uuesti Tartu, eestlased omakorda käisid mitmel korral
Pihkva all (1177, 1190).
Kui läänepoolsete viikingite retked peale
Skandinaaviamaade ristiusustamist 11. sajandil raugesid, võtsid nende rolli üle
Läänemere idakalda rahvad (eestlased ja kurelased), kes selleks ajaks olid tõenäoliselt
omandanud ka osa viikingipärasest usundist ning ideoloogiast. Väikeste ja
kiirete laevadega lähenesid nad Taani ja Rootsi rannikule, korraldasid kiireid
röövrünnakuid ning purjetasid tagasi. Kaasaegsed kurtsid, et need idaviikingid
olevat taganedes niisama ohtlikud kui rünnates. 1170. aastal pidi Taani
kuningas Valdemar Suur saatma kogu oma laevastiku Ölandi saarele rüüstama
tulnud eestlaste ja kurelaste vastu, suure vaevaga saadi neist jagu alles
teisel lahingupäeval.
1187. aastal purustasid Läänemere idakalda
paganad (eestlased, kurelased ja/või karjalased) Rootsi tähtsaima keskuse
Sigtuna, millisest hoobist see linn enam ei toibunudki ning kuningriigi pealinn
kolis üle Stockholmi. Retke ajendiks võis olla norralaste rüüsteretk Eestisse paar
aastat varem, aga ka usupoliitilised vastuolud ja uued seadused, mis keelasid
kristlastel paganatega kaubelda. Sigtunast toodi kaasa linna pronksplaatidega
kaetud väravad, mis asuvad praegu Novgorodi Sofia katedraali ukse ees. On
võimalik, et väravad olid peale Sigtuna retke mõnda aega Tartus ning novgorodlased
viisid need siit kaasa alles mõnel oma 13. sajandi sõjakäigul Eestisse.
Pildil: Kaali meteoriidikratri valli jalamil
asuv „Kuradi puu“, muistsete slaavi puujumalate rekonstruktsioonid.
Eestlaste usund ja matmiskombed hilisrauajal, ristiusustamise algus (11.-13.saj)
Hilisrauaaja alguseks ei olnud kristlus
veel Eestisse jõudnud. Saksa vaimulik Breemeni Adam (11. saj) mainib oma
kroonikas Eestis ja Kuramaal elavaid nõidu, arbujaid ja surnumanajaid, kelle
juures kaugetelt maadelt käidud nõu küsimas. Seal räägitakse Läänemeres olevast
saarest Aestlandist (Ästlandi, Estlandi), mille elanikud ei usu kristlaste
jumalat. Selle asemel austavad nad draakoneid ja linde, kellele ohverdavad
kaupmeestelt ostetud inimesi. Neid inimesi vaadatakse enne hoolikalt, et need
terved oleks, et draakon ohvrit tagasi ei lükkaks.
Hilisrauaajal levisid Eestis varasemast
ühetaolisemad kiivikalmed, suurenes maahaudade ja laibamatuste hulk ning
tekkisid esimesed kalmistud. Hauapanuste hulk vähenes, nende hulgas leidub küll
arvukalt ehteid, kuid relvi ja tööriistu enam mitte nii palju. Väga levinud oli
hauapeatsisse või jalutsisse asetatud savinõu sütega. Esimesteks märkideks
kristlike mõjude jõudmisest Eestisse võivad olla kalmetest ja haudadest leitud
võrdhaarse risti kujulised ripatsid, mis hakkasid levima 11. sajandil.
Ristiusustamine tähendas kõikjal Põhja-Euroopas ka uue keskvõimu kehtestamist,
mistõttu kohtas see tugevat vastuseisu. Paganliku soomeugri maailma
vastureaktsioonina ristiusu levimise vastu on nähtud loomakujuliste (linnud,
maod) ripatsite, kihvripatsite ja Thori vasarate kandmist. Samuti muistsete
kivikalmete taaskasutusele võtmist ja uhkete laevkalmete või kuningakääbaste
rajamist. Väga tugevaks paganliku religiooni sümboliks sai põletusmatus, mille
vastu kirik pidas vajalikuks alustada võitlust.
1191. aasta jaanilaupäeval (23. juuni)
leidis aset päikesevarjutus, mis eestlaste uskumuse kohaselt kuulutas ilma
kahtluseta kurjade aegade lähenemist. Sündmuse langemine aasta kõige tähtsamale
pühale, mil ülistati tuld, päikest ja valgust, näis eriti halva endena. Samal
ajal tegutsesid siin juba ka kristlastest misjonärid ning eestlased
süüdistanudki Liivimaalt tulnud preestrit Theoderici selles, et ta söövat
päikese ära. Kohe peale halvaendelist sündmust rüüstasid novgorodlased veelkord
Tartu (1191) ja pisut hiljem Otepää (1192). 1193. aastal kuulutas Paavst Coelestinus
III välja ristisõja Ida-Euroopa paganate vastu ning aastal 1208 korraldasid
sakslased ja latgalid esimesed röövretked Ugandisse. Algas eestlaste muistne
vabadusvõitlus, mis kestis kuni aastani 1227, mil kogu Eesti oli sunnitud
alistuma ning võtma vastu ristiusu.
Taarapita - saarlaste suur jumal (13. saj)
13. sajandist pärinevas Henriku Liivimaa Kroonikas
(Heinrici chronicon Livoniae) on kirjutatud, et Virumaal “oli mägi ja väga ilus
mets (arvatavalt kas Ebavere või Sinimäed), kus, rääkisid kohalikud, olevat
sündinud saarlaste suur jumal, keda kutsutakse Tharapitaks, ja sellelt kohalt
Saaremaale lennanud.” Samas kroonikas on ka mainitud, et eestlased hüüdsid „Tharapitat“
lahingus enesele appi. Kroonika ladinakeelsete tekstide erinevates koopiates
pisut erineval kujul esineva nime eestipärane kuju võiks olla – Taarapita. Kõlalt
sarnast tegelast nimetab ka 13. sajandil Islandil kirja pandud Knytlingasaga. Nimelt asunud Rügeni saarel kolm paganlikku slaavi
jumalat, kelle kujud taanlased 1168. aasta paiku hävitasid – Rinvit, Puruvit ja
Turupið. Viimane neist ei ole oma kõlalt aga teadaolevatele slaavi jumalustele sarnane
ning tõenäoliselt oli tegemist hoopis eestlaste Taarapitaga. On olemas veel üks
kirjalik teade sarnase nimekuju esinemisest, mis pärineb küll oluliselt
varasemast ajast. Aethisus Isteri 8. sajandil kirja pandud teoses
„Kosmograafia” mainitakse saart nimega Taraconta (Taarakund, Taarakond) mis
Lennart Meri arvates võis olla Saaremaa.
Taarapita nime algupäraseks kujuks ja
tähenduseks on pakutud mitmeid tõlgendusi. Lennart Meri on arvamusel, et
Taarapita tähendab „Taara pikne“. Urmas Sutropi tõlgendus on „Taara pitka“
(Taara on suur/pikk), mis vastab ka kroonika teatele, et Taarapita oli
„saarlaste suur jumal“. Varasemalt on peetud kroonikas esineva nime tähenduseks
ka hüüdu „Taara, avita (abita)!“
Samuti ei ole päris selge Taara tegelaskuju
Eestisse jõudmise lugu. Üheks võimaluseks peetakse, et Taara pärineb läänest ja
tema eeskujuks on skandinaavia piksejumal Þórr (Torr/Thor). Läänemere
erinevatel kallastel laius muinasajal omavahel väga tihedalt läbi põimunud ja
elavalt läviv kultuuriruum. Rootsi vanimad Thor-tüüpi kohanimed on koondunud
Mälari järvestiku piirkonda ja suuremate jõgede suudmetesse. Ka Eestis on äikesejumal
Taara või Tooru kõige enam tuntud just rannikualadel ning saartel. Teiseks
versiooniks on võimalus, et Taara tuleb hoopis idast, on uurali päritolu ning
moodustatud tüvest „tere“, mis algselt tähendas kõrget või ülemist. Sellisel
juhul on tema sugulasteks saami Tiirmes (pikne), handi ja mansi Toorem/Tarom/Num-Torom
(taevas, jumal) ja lõunasamojeedi karagassi Tere/Teere (taevas, jumal).
Kolmanda variandina on võimalik, et kunagi on Euroopas olemas olnud ühtne
piksejumal, kelle levik ulatus Põhjalast kuni Armeeniani. Armeenia eelkristlik
jumal oli Tork/Thorkh, keldi piksejumal aga Taranis/Tanaros/Torainn. Väga suur
on ka tõenäosus, et mõjutusi tuli mitmest erinevast suunast ning aja jooksul sulasid
kõik need tegelased rahvausundis ja müütides omavahel ühte.
Igal juhul on üsna kindel, et Taara puhul
oli tegemist muistsete eestlaste äikesejumalaga. Rahvausundis on äikesejumalat Taaraks
või Tooruks nimetatud peamiselt Lääne-Eestis ja saartel (Läänemaa, Harjumaa,
Saaremaa, Hiiumaa). Nendest piirkondadest on teateid ka tooruõhtu pühitsemisest
neljapäeval, mis viitab skandinaavia mõjudele - rootsi keeles on neljapäev “Torsdag”
(Thori päev). Äikesejumalat on Eestis tuntud aga ka teiste nimedega - Äike, Kõu,
Pikne/Pikken/ Pikker, millest mõned võivad olla balti laenud (Perkūnas). Viru
rannikul tuntakse soomepärast Ukut (Ukko), mitmel pool on kasutatud ka lihtsalt
nimetust Vanaisa või Taevaisa.
Äike viljastas kevadeti maad. Kõu jälitas
kuradit, kurat kartis välku ja hunti, kes oli äikesejumala loom. Kui välku lõi
ja müristas, siis öeldi, et Taevataat kurjustab. Välgu sisselöömist eluasemesse
peeti kindlaks taevaseks karistuseks ja välgust tulnud tuli, nagu tuli
muinasajal üldse, oli väga püha. Kõuemürina kohta on öeldud ka, et taevakivid
mürisevad. Saarlastel oli uskumus, et maa sisse löönud välgud on nooled, mis on
„kiwwisuggo” ja „siledad, ni ku üks wai” . Kui juhtuti maa seest leidma mõni
erakordselt sile kivi või koguni muistne kiviriist, usuti et see on „piksenool”
või „äikesekirves”. Sellistel taevakividel usuti olevat erinevaid raviomadusi. Mujal
Euroopas on ka meteoriite vanasti kivinoolteks nimetatud. On oletatud (L. Meri,
V. Lõugas), et Henriku Liivimaa Kroonikas mainitud Taarapita lennutee vastab kunagisele
Kaali meteoriidi langemise joonele. Meteoriit sisenes atmosfääri Virumaal,
Pandivere kõrgustiku kandis ning maandus Saaremaal, mis vastab täpselt kroonika
kirjeldusele. See võis näida Eesti muinaselanikele piksejumala endana, kes
hävitava väe ja kõrvulukustava mürinaga isiklikult maale laskus.
Kasutatud
materjal:
Jonuks, T. 2009. Eesti muinasusund. Tartu Ülikool.
Kleis, R. (tõlkinud) Tarvel, E (toimetanud) 1982. Henriku Liivimaa Kroonika. Tallinn. Eesti raamat.
Jonuks, T. 2009. Eesti muinasusund. Tartu Ülikool.
Kleis, R. (tõlkinud) Tarvel, E (toimetanud) 1982. Henriku Liivimaa Kroonika. Tallinn. Eesti raamat.
Kriiska, A.; Tvauri, A.; Selart, A.; Kibal,
B.; Andresen, A.; Pajur, A. 2006. Eesti ajaloo atlas. Tallinn. Avita.
Kulmar, T. 2006. Taevasest üliolendist
usundilooliselt ja muinaseesti aineses. Mäetagused. Elektrooniline ajakiri, 30,
17 - 32.
Lõugas, V. 1996. Kaali kraatriväljal
Phaethonit otsimas. Eesti entsüklopeediakirjastus. Tallinn.
Mandel, M. 1991. Eesti 8.-13. sajandi
mõõkade tüpoloogiast ja dateerimisest. Muinasaja teadus. Tallinn. Agu.
Meri, L. 2008. Hõbevalge. Lennart Meri
Euroopa Sihtasutus. Tallinn – Tartu.
Mäesalu, A. Kaitserüüde arendamise
põhjustest 13.-17. sajandil. Haak, A.; Russow, E.; Tvauri, A. (Toim.).
Linnusest ja linnast. Uurimusi Vilma Trummali auks (227 - 248). Tallinn, Tartu:
TA Kirjastus.
Mägi,
M. 2009. Abielu, kristianiseerimine ja akulturatsioon. Ariadne Lõng. 2009(1,
2), 76 - 101.
Peets, J. 1991. Eesti rauast muinasajal.
Muinasaja teadus. Tallinn. Agu.
Sutrop, U. 2002. Taarapita – saarlaste suur
jumal. Mäetagused, 16, 7 - 38.
Tvauri, A. 2014. Rahvasterännuaeg,
eelviikingiaeg ja viikingiaeg Eestis. Tartu Ülikooli Kirjastus.Tartu.
Vahtre, S. 1990. Muinasaja loojang Eestis.
Vabadusvõitlus 1208-1227. Tallinn. Olion
Egge Edussaare fotokollektsioon (autor: Andres
Lumi).
Jooksvad uudised ja värskeimad artiklid
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar