Eestlaste muistne vabadusvõitlus (13. saj)
Pildil: Ordurüütlid (pildid: Darren Tan,
Cehric). Mõõgavendade ordu pitser ja vapp.
Põhjala ristisõdade algus, esimesed sõjaretked Eestisse, liivlaste ja latgalite alistamine
Põhjala ristisõjad said alguse 12. sajandi
hakul sakslaste, poolakate ja taanlaste sõjaretkedest Visla jõest läänes elanud
vendi hõimude vastu. 12. sajandi keskel algas ka Soome ristiusustamine
rootslaste poolt. Sajandi lõpuks oli kitsas piirkond Eestist põhjas kuni
Leeduni lõunas jäänud viimaseks paganlikuks kiiluks lääne- ning idakiriku
vahel.
Tähtsaks keskuseks nii saksa kaupmeeste kui
ka ristisõdijate liikumisel ida poole sai 1143. aastal asutatud Lüübek -
sakslaste esimene linn Läänemere ääres. Lüübekist liiguti edasi Visbysse
(Gotlandil), Pihkvasse, Novgorodi ja Väina (Daugava) jõe suudmesse. 1184.
aastal saabuski Väina suudmes elavate liivlaste juurde piiskop Meinhard ja
hakkas sinna ehitama kirikut. Turaidas tegutses Meinhardi abiline Theoderich.
Theoderich olevat kannatanud surmaohtu eestlaste silmis väga halvaendelise päikesevarjutuse
tõttu, mis leidis aset 1191. aasta jaanilaupäeval (23. juuni). Eestlased
kinnitanud, et ta söövat päikese ära. 1193. aastal kuulutas Paavst Coelestinus
III välja ristisõja Ida-Euroopa paganate vastu, lubades selles osalejatele kõikide
pattude andeksandmist (indulgents) ning varalisi soodustusi. Taani kuningas
Knud VI võttiski juba aastal 1196 või 1197 ette esimese sõjaretke Eestisse.
Samal ajal rüüstasid Virumaa randa ka sakslased ja rootslased. 1206. aastal
tungis Saaremaale taanlaste vägi, kes üritas sinna edutult linnust rajada.
Aastal 1200 jõudis koos 500 ristisõdijaga
Liivimaale piiskop Albert, kes ehitas Väina jõe suudmesse Riia linna (1201)
ning asutas Mõõgavendade ordu (1202). 1203. aastal ründasid Riiga suunduvad saksa
ristisõdijad Ojamaal (Gotland) Taanist rüüsteretkelt naasvaid saarlasi. Mõõgavendade
ordu abiga alistati ja ristiti Väina ning Koiva ääres elanud liivlased,
eesotsas Turaida (Toreida, Koiva ääres) kuningas Kaupoga, samuti latgalid ning Beverini
kuningas Talibald Talavast. Ordu alistas lisaks ka võndlased (eestlaste
sugulashõim) ning rajas Võnnusse (Cesis) oma peamise tugipunkti (1207).
Pildil: Ordurüütlid, Eesti enne muistset
vabadusvõitlust („Eesti ajaloo atlas“).
Läti Henrik, Sakslaste ja latgalite esimesed rüüsteretked ning Ümera lahing (1208-1210)
Kõige rohkem teavet muistse vabadusvõitluse
kohta on meieni jõudnud tänu Henriku Liivimaa Kroonikale (Heinrici chronicon
Livoniae). Henrik oli rahvuselt sakslane ning teenis preestrina Ümera (Jumara)
latgalite juures, mistõttu teda nimetatakse ka Läti Henrikuks. Tuleb silmas
pidada, et Henriku tekst esindab eelkõige vastaspoole vaateid ning huve. Siiski
leidub kroonikas palju olulist teavet, mis laseb meil sajanditetagustest
sündmustest veidi aimu saada.
1208. aastal korraldasid sakslased ja
latgalid esimese röövretke Ugandisse (Kagu-Eesti) ning süütasid põlema Otepää
linnuse. Rüüstamise ettekäändeks toodi sealkandis aastaid tagasi väidetavalt
toimunud saksa kaupmeeste röövimine. Tõenäoliselt toimus rünnak eelkõige
latgalite õhutusel ning ei pruukinudki tollel hetkel Riia piiskopi kavadega
üldse sobida. Latgalid soovisid murda eestlaste, oma põliste vaenlaste, ülemvõimu
piirkonnas, saksa kaupmehed olid aga huvitatud vabast kaubateest läbi Ugandi Pihkvasse.
Löögi alla sattunud ugalastele läksid appi eestlased naabermaakonnast Sakalast
(Viljandi ümbrus) ning koos tehti vasturetk Beverini (Talava maakonna
tähtsamaid keskusi Lätis) linnuse alla (1208). Nüüd tungisid sakslased ja latgalid
ka Sakalasse ning rüüstasid seal. Kasutades ära eestlaste rasket olukorda,
ühinesid sissetungijatega ka Novgorodi ning Pihkva vürstid (1209-1212).
Peale sakslaste, latgalite ja kaasa
sunnitud liivlaste korduvaid rüüsteretki Ugandisse ja Otepää teistkordset
põletamist (1210) korraldasid eestlased, tõenäoliselt ugalased, 1210. aasta
hilissuvel uue kättemaksuretke orduvägede peamisele tugipunktile Võnnus. Linnust
piirati üsna edukalt kolm päeva. Kuuldes aga vaenulike vägede saabumisest Riia
poolt, lahkusid eestlased linnuse alt ning korraldasid jälitajatele varitsus
Ümera jõe metsasel jõekaldal, ülekäigukoha juures. Sakslasi, latgale ja
liivlasi rünnati ootamatult enne jõe ületamist, kuna eelnevalt oli eestlastel
õnnestunud jätta mulje, et nad on jõe juba ületanud. Eestlased saavutasid
selles lahingus ülekaaluka võidu ning läkitasid Henriku kroonika sõnul teate
võidust kõikidesse Eesti maakondadesse, et olla „üks süda ja üks hing
kristlaste nime vastu”.
Pildil: Lahing ordurüütlitega (pilt: Darren
Tan).
Turaida sõjaretk, Varbola piiramine ja Lehola kuningas Lembitu (1211-1216)
1210/1211 aastavahetuse paiku tegid
sakslased koos liivlaste, latgalite ja Pihkva väesalgaga sõjakäigu
Soontaganasse, läänlased vastasid kohe retkega Metsepolesse (liivi - Mõtsa Pūol,
Edela-Eestis) liivlaste vastu. Kevadtalvel piirasid sissetungijad kuus päeva Viljandi
linnust. Vallutada seda ei suudetud, kuid lõpuks olid sunnitud sakalased laskma
linnusesse preestrid ja andma pantvange. Eestlased vastasid mitmete edukate
rüüsteretkedega latgalite ja liivlaste vastu. Suvel võtsid saarlased ridalased
ja revalased (kuni 4000 meest) ette suure sõjakäigu Turaidasse. Sealseid liivlasi
üritati sundida kaasa tulema Riiat ründama, kuid abivägede saabumisel Riiast
jäid eestlased kahe vaenlase vahele ning pikalt kestnud lahing lõppes verise
lüüasaamisega. Selles lahingus said hukka Saaremaa ja Läänemaa tähtsamad
kuningad ehk nagu ütleb Henriku kroonika: „langes Eestimaa pea”.
Latgalite ning sakslaste sõjaretked
ulatusid nüüd juba läbi Sakala ja Ugandi põhjapoolsematesse maakondadesse
(Vaiga, Järva, Mõhu, Nurmekund). 1212. aastal piiras Novgorodi vürst Mstislav
15 000 mehega Varbola linnust. Jõukal järjel olevad varbolased maksid
venelastele 700 marka nogaatasid (erinevate arvutuste kohaselt kuni 140 kg
hõbedat), et need koju läheksid. See oli väga suur summa, sest vaid 150 g
hõbeda eest võis toona osta mõõga, sõjahobuse või terve karja koduloomi. Samal
ajal kui venelased varbolastega maid jagasid, kogus Lehola Lembitu (üks Sakala
kuningatest) sakalastest ja ugalastest suure maleva ning rüüstas edukalt venelaste
tagalat Pihkvas. Lõpuks sõlmisid sõjast ja levivast katkust kurnatud eestlased
(Sakala, Ugandi ja Läänemaa) samavõrd räbalas seisus olevate sissetungijatega kolmeks
aastaks rahu (Turaida vaherahu 1212). Sakala maakond kuni Navesti jõeni pidi
selle lepingu järgi võtma vastu ristimise.
1215. aastal rüüstasid sakslased, liivlased ja latgalid veel enne vaherahu
lõppu põhjalikult Ridalat (Põhja-Läänemaal) ning alistasid seejärel kohe Lehola
(Lõhavere) linnuse Sakalas. Linnus süüdati põlema, Lehola kuningas Lembitu vangistati
ning sunniti pereliikmete pantvangi viimise abil ristimist vastu võtma, mida ta
ka näiliselt tegi. Nüüd leppisid Eesti maakonnad kokku ühise sõjakava vaenlase
ründamiseks kolmest suunast, eesmärgiks Riia vallutamine. Viimane küll luhtus,
kuna Saarlaste kavatsuse sulgeda tõketega Väina jõesuu nurjasid merelt saabunud
ristisõdijate koged. Küll aga rüüstasid läänlased edukalt Metsepoles ja
ugalased ning sakalased latgalite maal, kus tabasid ning tapsid Beverini
kuninga Talibaldi, vana vaenlase ning eestlaste maa agaraima rüüstaja. Sakslaste
ja nüüd veelgi vihasemate latgalite rüüsteretked Eestimaale aga jätkusid paraku
tõusvas joones, kuni Ugandi nende käigus täielikult laastati. Oma panuse andsid
ka venelased (Otepää 1215). Tulemuseks oli sunniviisiline ristimise
vastuvõtmine Ugandis ja Sakalas (1215) ning pisut hiljem (1216) Soontaganal
(Läänemaal).
Ugalaste liit sakslastega, Otepää piiramine ja Madisepäeva lahing (1216-1217)
Pihkvas tekitas ugalaste alistumine Riia
võimule suurt pahameelt, kuna sealsed vürstid ise nendele maadele juba ammu
hammast olid ihunud. Karistuseks laskis Pihkva vürst Vladimir seal järjekordselt
rüüstata (1216). Ugalased, kes tahtsid häda sunnil sõlmitud liidulepingust
vähemalt mingitki kasu saada, palusid abi Riiast, mida neile ka anti. Talvel
kindlustasid ugalased koos sakslastega Otepää linnuse tugevamaks ning tegid ka ühiselt
eduka röövretke Novgorodimaale (1217). See retk läks neile aga kalliks maksma,
sest talve lõpul kutsusid novgorodlased ja pihkvalased kaasa saarlased,
harjulased ja sakalased (kokku 20 000 meest) ning piirasid Otepää linnuse
ümber.
Kuna ugalased olid just äsja Novgorodimaal
riisumas käinud, ei tulnud venelastega kokku leppimine ning nende poole üle
minemine kõne alla ning nad olid sunnitud jääma liitu sakslastega, kuna kõik
teised eestlased nende vastu tulid. Ka sissepiiratutele Riiast saadetud abivägi
(3000 meest) ei suutnud midagi ette võtta ning üle poole kuu kestnud piiramise
järel sõlmiti rahu, mille kohaselt sakslased alistusid ja pidid Ugandist
lahkuma. Otepää piiramine oli eestlaste jaoks väga oluline võit, vastaspoolele
aga suurim kaotus terve muistse vabadusvõitluse vältel. Piiskop Albert sõitis
peale seda ränka lööki Saksamaale uusi ristisõdijaid värbama. Paraku tuli eestlastel
Otepää all sõdida mõlemal vaenupoolel, nagu seda on juhtunud ka enmike hilisemal
ajal Eestimaal peetud sõdade käigus.
Otepääl saavutatud edust tiivustatuna
kogusid eestlased nüüd (1217) vastupanu üldjuhiks kujunenud Lehola kuninga Lembitu
juhtimisel suure sõjaväe, millega liitusid Henriku kroonika järgi „kõik kõigist
maakondadest“ – ridalased,
harjulased, virulased, revalased,
järvalased ja sakalased. Suure tõenäosusega pidid meritsi liituma ka saarlased,
kui vägi ükskord Riia alla oleks jõudnud. Abiväe olid lubanud saata ka
Novgorodi ja Pihkva vürstid, mis jäi aga kahjuks saabumata. Seni kui eestlased
Navesti jõe lähedal 15 päeva venelaste abiväge ootasid, tungisid asjast aimu
saanud ja suurt ohtu aimavad sakslased, liivlased ning latgalid ise kiirustades
Ugandisse, et eestlaste rünnakut ennetada. Madisepäeval (21. september 1217)
liikus sissetungijate eliitvägi (3000 meest) Viljandist Navesti jõe poole, kus
kohtas eestlaste malevat (6000 meest). Lahing lõppes eestlastele kaotusega,
langesid Lehola kuningas Lembitu ja palju teisi Sakala ülikuid (Vottele,
Manivalde, Viitamas). Vastaspoole nimekaim langenu oli liivlaste ristitud kuningas
Kaupo. Lembitu vend Õnnepäeva alistus ja sõlmis võitjatega rahu.
Taanlaste sissetung, Revala, Harjumaa ning Virumaa alistamine (1218-1220)
Ränk kaotus Otepää all ning ülinapilt
saadud võit Madisepäeva lahingus oli sissetungijate leeri kõvasti heidutanud.
Kuigi rüüsteretki eestlaste vastu jätkati ja suur osa neist sunniti 1218. aasta
kevadeks näiliselt alistuma, jätkusid rahutused ning vastuhakud tegelikult endisel
hool. Väinale tungisid saarlased ja Võnnu mõõgavendade linnust piirasid
venelastega liitunud harjulased. Kuna eestlastest paganate võitmine käis isegi sakslaste,
latgalite ja liivlaste ühendatud vägedele ilmselgelt üle jõu, palus Riia piiskop
Albert 1218. aastal abi Taani kuningalt Valdemar II-lt.
Taani kuningas, kelle laevastikule kuulus
tollel hetkel ülemvõim kogu Läänemerel, oli tundnud siinsete maade allutamise
vastu huvi juba varem (1206. aastal oli taanlaste sõjaretk Saaremaale äpardunud).
Nüüd kasutas ta võimalust ning 1219. aastal maabuski Taani kuninga
hiigellaevastik (u 100 laeva) Revala rannal. Peale Lindanise (Tallinn) all
ülinapilt võidetud lahingut revalaste ja harjulastega (kummalgi vaenupoolel u
2000 meest) ehitasid taanlased Tallinna kohale uue linnuse. Terve aasta
võitlesid nad revalastega, enne kui need lõpuks ristimise vastu võtsid.
Samal ajal tungis sakslaste, liivlaste,
latgalite ning (juba alistunud ja sõjateenistuse kohustust kandvate) sakalaste,
ugalaste ja järvalaste ühisvägi Virumaale, kus rüüstati ohjeldamatult, kuni
kõigi viie Viru kihelkonna juhid rahu palusid ja pantvange loovutasid. Nüüd (1220)
algas Virumaal ning Kesk-Eestis tõeline võiduristimine sakslaste ja taanlaste
vahel, kuna teise poole vastristitud sageli üle ristiti või karistuseks koguni
hukati.
Pildil: 13. sajandi sõjamehed („Mount &
Blade“).
Rootslased, saarlased ja eestlaste suur vasturünnak (1220-1223)
1220. aastaks oli enamvähem kogu Eesti sakslaste
ja taanlaste poolt alla heidetud, erandiks jäid vaid saarlased, kellest ei
saadud kuidagi jagu. 1220. aastal tungis suure sõjaväega Läänemaale Rootsi
kuningas Johan Sverkersson ning asus oma vägedega Lihulasse. Sakslaste võim
Läänemaal oli veel väga nõrk ning Rootsi lootis siit samuti oma osa saada. Peale
kuninga lahkumist saabusid aga Lihula alla saarlased, panid linnuse põlema ja
lõid kõik seal olnud Rootsi kuninga sõjamehed (500 eliitväelast) viimseni maha.
Rootslaste purustamine Lihulas oli suur võit eestlaste jaoks ja väga ränk
kaotus rootslastele, kelle vallutuskatse Eestisse seeläbi otsustavalt ning lõplikult
nurjati.
1221. aastal piirasid saarlased koos revalaste, harjulaste
ja virulastega kaks nädalat ka Tallinna, kuid ei suutnud seda vallutada. 1222.
aastal üritasid taanlased omakorda Saaremaale tungida ja sinna kivilinnust ehitada.
Saarlased käisid aga Varbolas uurimas kiviheitemasinat, mille taanlased
varbolastele, oma uutele alamatele, olid kinkinud ning valmistasid selle
eeskujul Saaremaal ise 17 uut masinat. Taanlaste linnus vallutati nende eneste
sõjakunsti abil ning tehti maatasa, „nii et kivi ei jäänud kivi peale“. Muist
linnuses olnud taanlasi võeti pantvangi, teiste hulgas ka piiskop Alberti vend
Theoderich.
Saarlaste eeskujul ning õhutusel alustati 1222.
aastal uut vastuhakku ka mujal Eestis. Mandril sai vastupanu esmaseks keskuseks
Varbola, harjulastega tulid kaasa läänlased, hiljem ka virulased ja järvalased.
Sakalased hõivasid Viljandi linnuse (1223), vabastati ka Otepää ja Tartu. Eestlased
ütlesid lahti uuest usust, pesid ristimise eneselt puhta veega maha, kaevasid
kalmistutelt välja oma surnud pereliikmete kehad ning põletasid need paganlikul
kombel. Lisaks Saaremaale võeti pantvange ka mujal, kuni neid oli lõpuks nii
palju, et eestlased said tagasi vahetada oma vangis olevad pereliikmed ning
muist vangidest kingiti veel venelastelegi. Sõjasaagiks saadi ka rohkelt ambe
ja muid sõjariistu. 1223. aastaks oli kogu Eesti vaba, kristlaste ainsaks
tugipunktiks jäi taanlaste käes olev Tallinn. Saarlased, läänlased, harjulased,
järvalased ja virulased piirasid seda küll mitu korda ja pikalt (1223, 1224),
kuid ei suutnud vallutada. Ordu oli saanud ränga löögi - vähemalt kolmandik
ordu rüütelvendadest kaotas oma elu, nende hulgas kogu Lõuna-Eesti juhtiv
koosseis.
Viimane vastupanu ja Mandri-Eesti alistamine (1223-1225)
Taas algasid vastastikused sõjaretked Lõuna-Eesti
ja Põhja-Läti aladel. Üks suur lahing peeti veel Ümera jõel (1223), paraku aga oli
saabunud Saksamaalt uus hulk ristisõdijaid ning eestlased said lüüa. Kuna kardeti,
et Eesti maakonnad üksinda ei suuda Taani ja Riia jõududele vastu seista, otsisid
Ugandi ja Sakala kuningad abi Vene valitsejatelt. Novgorodi ning Pihkva vürstid
saatsidki oma väesalgad Tartusse ning Viljandisse. Vladimiri-Suzdali suurvürstilt
Juri saatis Eestisse koguni oma venna Jaroslavi koos 20 000 sõjamehega.
Saarlased meelitasid venelaste hiigelmaleva Tallinnat piirama, kuid peale neli
nädalat kestnud tulemusteta piiramist sai venelastel isu täis ning nad
pöördusid koju tagasi, rüüstates enne korralikult Revala külasid.
1223. aasta suve lõpul alustasid sakslased
vastupealetungi ning kaotatud linnuste tagasivallutamist. Viljandi alla toodi
väga suur vägi (8000 meest) ning alustati ägedat piiramist. Eestlased kaitsesid
end sõjasaagiks saadud ambude, raskeambude ja kiviheitemasinatega, mida nad ise
juurde olid ehitanud. Peale kaks nädalat kestnud piiramist oli linn lõpuks sunnitud
alistuma. 1224. aasta alguses vallutasid sissetungijad tagasi ka Harju-, Järva-
ning Virumaa, Lohu linnust piirati sealjuures samuti kaks nädalat.
Kõige kauem pani Mandri-Eesti linnustest
sissetungijatele vastu Tartu, mida kaks korda ilma tulemuseta piiramas käidi
(1223, 1224). Linnust kaitsesid eestlastest ammukütid ja saarlaste kunsti järgi
ehitatud kiviheitemasinad. Lisaks saabus Tartusse oma meestega ka Novgorodi
teenistusse astunud kunagine Koknese vürst Vetseke (Vjatško), kes nõudis nüüd
maksu Ugandist ja mujaltki ümbruskonnast. Kolmas piiramine 1224. aasta augustis
valmistati sakslaste ja nende liitlaste (latgalid ja liivlased) poolt põhjalikult
ette. Tartut võis kokku kaitsta umbes 1000 meest erinevatest maakondadest, kes
olid kogunenud sinna viimaseks vastupanuks. Peale pikka piiramist vallutati
linnus tormijooksuga ning sellega eestlaste laiaulatuslikum vastupanu mandril
ka lõppes. Sakala ning Ugandi linnused jäid edaspidi peamiselt sakslaste võimu
alla ning nende maakondade endine eesti soost ülikkond hävitati. 1225. aastal
ehitas Tartu piiskop Otepääle Eesti esimese kivilinnuse.
Pildil: Muhu linnuse vallutamine.
Pildil nähtav piiramistornist linnusesse
tungimise taktika ei ole ajaloolaste poolt kinnitust leidnud, tegemist on
kunstniku fantaasiaga. Piiramistorne kasutati pigem laskeplatvormina ammumeeste
jaoks.
Viru vasallide paavstiriik ja Saaremaa vallutamine (1225-1343)
1225. aastaks olid Virumaa ning osaliselt
ka selle naabermaakonnad, jäänud taanlaste ning sakslaste mõjupiirkondade
vahele. Toimuvas võimuvõitluses püüdsid
oma positsiooni säilitada ning parandada ka kohalikud eesti soost ülikud,
kellel oli selles piirkonnas üsna suures ulatuses õnnestunud ellu jääda ning
võimu juures püsida. 1225. aasta sügisel puhkeski seal tõsine tüli, mis olevat alguse
saanud Viru vanematest, kes kutsunud endale appi sakslasi Otepäält. Sakslased
lõid taanlased Virumaa linnustest välja ja asusid seal ise valitsema.
Samal ajal viibis Eestis kohaliku
olukorraga tutvuma tulnud paavsti legaat Modena Wilhelm. Taanlaste ja sakslaste
vahelise sõja ärahoidmiseks moodustas Wilhelm tülile põhjuseks saanud aladest
paavsti nimel eraldi haldusüksuse. Pudivirus tulid kokku kõik kohalikud vanemad
ja Wilhelm võttis Virumaa paavsti võimu alla - see tähendas eestlaste
edaspidist alluvust otse paavstile. Uue
riigikese põhiliseks sõjaliseks jõuks said eesti soost ülikud, kuna paavstivõimul
puudusid seal oma sõjajõud. Wilhelm püüdis sundida sakslaseid ja taanlaseid tunnustama
lisaks Virumaale ka Järvamaa ning Läänemaa kuulumist paavsti kaitse alla.
Tallinnas toimusid läbirääkimised isegi varbolastega Harjumaalt, sellele olid aga
Taanlased nii kindlalt vastu, et Wilhelmil tuli tagasi tõmbuda. Moodustunud uus
vaheriik oli kohalike eestlaste seisukohalt antud olukorras parim võimalik
variant. Kui see oleks püsima jäänud, oleks Eesti võinud, kohalikku päritolu
ülikute juhtimisel, saada omale oluliselt iseseisvama riigi kui seda tunneb
praegune ajalugu.
Paraku lahkus Wilhelm Eestist ning juba
1226. aasta mais vallutas Tartu piiskopi vasall Johannes Dolenist ühe Virumaa
linnuse (võibolla Tarvanpe e. Rakvere). Taanlased omakorda asusid rüüstama
Ridalat. Wilhelmi poolt määratud asevalitseja magister Johannes pidi sõjalise
jõu suurendamiseks läänistama osa maid sakslastest vasallidele, kes hakkasid aga
vägivallatsema. Tulemuseks oli järvalaste ning virulaste vastuhakk. Taanlased
sekkusid omakorda, Johannesel tuli sakslasi veelgi juurde kutsuda ning eestlaste
vastuhakk suruti maha. 1227. aasta suvel piirasid sakslased Tallinnat ning
sundisid taanlased alistuma. Tallinn, koos Revala, Harju, Järva ja Viruga, läks
Mõõgavendade ordule. Viru vasallide lugu aga sellega veel päriselt ei lõppenud.
Võimuvõitlus kestis edasi ning veel 1233. aastal toimus Tallinnas Toompeal
verine lahing paavsti vasallide (paavstile läänitruudust vandunud vasallid
Virumaalt, Lodede suguvõsa Läänemaalt ning teisi eestlasi ja kuralasi) ja ordu
vahel, mis lõppes paavsti vasallide tapmisega.
1227. aastaks olid eestlastest jäänud alistamata vaid saarlased, kelle peale vallutajate hammas seni ikka veel polnud hakanud. Peale pikki ja põhjalikke ettevalmistusi ning vägede koondamist läks sakslaste ja nende liitlaste hiigelmalev (20 000 meest) lõpuks 1227. aastal üle merejää. Suurte piiramismasinate toel vallutati Muhu linnus tormijooksuga ning purustati. Järgnenud Valjala piiramisel andsid saarlased lõpuks alla. Saaremaa vallutamisega 1227. aastal loetakse eestlaste muistne vabadusvõitlus ametlikult lõppenuks, kuigi tegelikkuses vastupanu võõrvallutajatele siiski päriselt ei raugenud. Saaremaa vabastas end veel mitmel korral võõrvõimust (esimest korda juba 1236. aastal). Ülestõusud jätkusid ka hiljem (1260, 1320) ning muistse vabadusvõitluse lõppakordiks sai alles Jüriöö ülestõus 1343. aastal.
Pildil: Ristisõdijad ning eestlaste sõdalased 13. sajandil. Amb ja kiviheitemasin.
Kaotus ja selle põhjused
Rääkides eestlaste muistsest
vabadusvõitlusest, peame meeles pidama, et see ei olnud pidev kaotuste rida - eestlaste
edukas vastupanu suure hulga vastaste järjekindlatele vallutamiskatsetele kestis
kokku umbes kakskümmend aastat. Eestlaste vastu võitlesid Riia piiskop,
Mõõgavendade ordu, latgalid, liivlased, taanlased, rootslased, venelased ja isegi
leedulased (1213, 1219). Ettevõtmist toetas Rooma paavst isiklikult. Sealjuures
ei olnud võit, mille sissetungijad lõpuks ühisel jõul saavutasid, kaugeltki
ülekaalukas, vaid pigem ülinapp. Rootslastest saadi koguni võitu ning tõrjuti nad
maalt välja.
Paljud üldlevinud seletused eestlaste kaotuse
põhjuste kohta ei ole päris täpsed. Näiteks ei saa peamiseks põhjuseks lugeda
maakondadevahelise ühtsuse puudumist. Tõsi, oma riiki eestlastel veel ei olnud.
Seda enam on tähelepanuväärne, kuidas omavahel niivõrd lõdvalt seotud maakonnad
suutsid ühiselt koondada suuri väehulki - näiteks Otepää piiramise või
Madisepäeva lahingu ajaks. Eriti tihedat koostööd tegid lähimad naabrid –
ugalased sakalastega, saarlased läänlastega, revalased harjulastega.
Samuti ei pea paika ettekujutus, et
sissetungijad olid nii relvade kui kaitsevarustuse arengu poolest eestlastest
väga pikalt ees. Väike arengueelis, ristisõdadest saadud kogemuste ja
tehnoloogiate näol, kindlasti oli, kuid see ei olnud sõja tulemuse seisukohalt
määrav. Eestlastel võis tõesti rauast turviseid olla kasutusel veidi vähem kui
sakslastel, mitte aga mahajäävusest tingituna, vaid tulenevalt kohaliku
maastiku ning sõjapidamisviisi eripärast (kiired rünnakud ja ootamatud
manöövrid). Eestlased olid hilisrauaajal, ajaloolaste poolt tõendatult, ühed
suurimad rauatootjad Euroopas ning tundsid hästi ka sepakunsti. Seetõttu relvade
ning kaitserüüde jaoks vajalikust rauast ning selle töötlemise oskustest neil
kindlasti puudust ei olnud. Põhjus, miks muinaseestlaste kiivreid ja turviseid
meieni pole jõudnud, seisneb pigem õhukese raua väga halvas säilivuses. Rooste
sööb selle kiirelt läbi, samuti oli raud veel toonagi ülikallis ning ihaldusväärne
taaskasutustoore. Näiteks võib tuua fakti, et ka Saksamaalt on samuti leitud
vaid paar vaadeldava ajastu kiivrit, millest aga keegi ei järelda, et sakslased
13. sajandil kiivreid ei kasutanud.
Sakslaste mõningane edumaa laskerelvade
ning sõjamasinate arengus oli sõja algusaastatel tõesti olemas – ammud ja vastukaaluga
töötavad kiviheitemasinad (blide, trebuchet) olid Lääne-Euroopas just äsja kasutusele
võetud. Sõjatehnika kõige uuema sõnana rakendati neid nüüd siinses tulises sõjakoldes.
Eestlased võtsid nimetatud uuendused aga vaenlastelt kohe üle ning 1223. aasta
ülestõusu ajal kaitsesid nende linnuseid juba oma ammukütid ning samuti kiviheitemasinad.
Nii olid eestlased selleks hetkeks ise sõjamasinate kasutamises kõigist Läänemere
idakalda ning Vene alade rahvastest omakorda ette läinud. Esimesed teated
teistest rahvastest, kes siinkandis ambe ja kiviheitemasinaid kasutasid
(zemgalid, venelased), pärinevad alles pool sajandit hilisemast ajast.
Niisiis - eestlased tegid koostööd ja olid
hästi relvastatud. Kogu Eesti üldist sõjalist jõudu 13. sajandi alguses võib
pidada enamvähem võrdseks Novgorodimaa jõuga samal ajastul - see oli päris
suur. Miks siis ikkagi alla jäädi? Eestlaste kaotuse peamiseks põhjuseks tuleb ilmselt
pidada järjepidevat rüüstamist ning maa ja rahva väljakurnamist rohkearvuliste
vaenulike jõudude poolt. Eestisse tehti, erinevat päritolu sissetungijate
poolt, ainuüksi 63 päris kindlalt teadaolevat sõjaretke, mille otsene eesmärk
oli tapmine ning laastamine. Selle tulemusena ei jätkunud eestlastel lõpuks
enam piisavalt ei juhte ega reavõitlejaid.
Kaotuse võimalikuks lisapõhjuseks võib tuua
veel eestlaste vähese kogemuse suurearvuliste sõjajõudude juhtimisel ning
tegevuse kavandamisel, mis võis näiteks mängida olulist osa Madisepäeva
lahingus. Sakslaste väejuhid seevastu paistsid silma väga osavate sõjategevuse kavandajatena
(strateegia) ning nende kavade täideviijatena (operatiivjuhtimine). Just
ennetav kiirrünnak eestlaste mittetäielikult koondunud maleva vastu võis neile
Madisepäeva lahingus võidu tuua. Samuti oli sakslastel, nii juhtidel kui
reavõitlejatel, kindlasti suurem kogemus avamaalahingute pidamises, milles
eestlased ei olnud nii head. Ka see võis nii Madisepäeva lahingu, kui ka mõne
teise kokkupõrke, tulemust mõjutada. Linnuste kaitsmisel olid eestlased
seevastu oluliselt edukamad.
Pildil: 13. sajandi ammukütid (pildid:
Darren Tan ja „Mount & Blade“). Kodasoo külast leitud 13. sajandi
raudkübar. 13. sajandi kiviheitemasin. 1222-1223 aastate vabadusvõitluse ajaks
olid eestlaste malevas kasutusel juba nii ammukütid kui ka kiviheitemasinad.
Eestlased peale alistamist (1224-1343)
Alistamine võõrvallutajate poolt tõi eestlastele
kaasa mitmesuguseid koormisi ja kohustusi, mida nimetati ka „ristiusu ikkeks”. Nende hulgas
olid kümnis kirikule, nõue osaleda kirikute, linnuste, teede ja uute isandate
elumajade ehitamisel ning paar teopäeva nädalas künni- ja külviajal. Lisaks
majanduslikele kohustustele määratleti ka kohustused usukommete täitmise osas
ja karistused nendest üleastumise eest. Eestlased tõrjuti kõrvale tulutoovast väliskaubandusest,
millega hakkasid tegelema peamiselt saksa soost hansakaupmehed. Kõige
kahjulikumad olid kohalike elanike jaoks uute võimude püüded piirata ja keelata
põliselanike iidset rannaõigust. Päris lõplikult see neil korda ei läinudki.
Paljudel eestlastel õnnestus teatud hulk
oma seniseid õigusi siiski säilitada. Kui Sakala ning Ugandi eesti soost
ülikkond peale 1223/24. aasta sündmuseid suuremalt jaolt hävitati, siis teiste
maakondade alistumistingimused olid leebemad ning paljud kohalikud kuningad
säilitasid uute isandate vasallidena suure osa oma senisest võimust. Läänistatud
aladel kuulus vasallidele kohalik kohtuvõim, põlisrahva valdusesse jäi ka hulk
linnuseid. Eesti soost vasalle võis peale muistset vabadusvõitlust olla
keskmiselt umbes 10%. Saaremaa vasalkond oli kuni Jüriöö ülestõusuni (1343/44)
valdavalt kohalikku päritolu, umbes sama võis seis olla ka Läänemaal. Põhja-Eesti
läänimeestest võis olla umbes kolmandik kohalikku päritolu. Oluline muutus
eesti soost ülikkonna ja eliitsõjameeste klassi koosseisus toimus peale Jüriöö
ülestõusu, mida tulekski lugeda muistse vabadusvõitluse tegelikuks lõpuks.
Eesti soost vasallid, nagu kõik teisedki,
kandsid sõjateenistuse kohustust oma uute isandate ees. Seda ei tuleks aga võtta
pelgalt kohustusena, vaid ka vabade meeste seniste sõjameheõiguste säilimisena.
Mõnede piirialadel elavate talupoegade kohustused võisidki piirduda ainult
sõjateenistuses käimisega. Väga suurele iseseisvusele ja jõukusele viitavad näiteks leiud Siksälä
kalmistult Eesti kagunurgas, keskaegse Liivimaa idapiiri vahetus läheduses.
Sealsed odade, kirveste ja kannustega ratsamehematused (13.-15. saj) on märgiks
selle paiga elanike erilisest seisusest võrreldes sisealade talupoegadega.
Piiriäärse rahva lojaalsus oli maaisandale tähtis ning eriõigused pidid ilmselt
tagama nende ustavuse.
Harju-Viru üleminekul ordu valdusesse
kohustusid sealsed vasallid saatma, saja adramaa kohta, kord aastas ühe hästi
relvastatud rüütli ja kaks kergete relvadega meest sõjakäigule väljapoole
Liivimaad. Ajaloolase Evald Blumfeldti avastatud Järvamaa külade nimekirjas
(pärineb ajavahemikust 1288-1346) on ära märgitud, kui palju peab mingi küla
sõjakäigu puhul välja panema hobuseid ja mitu meest peab olema plaatvestidega (plathen).
Järvamaa malev (malwye) koosnes nimelt 88 plaatvestidega varustatud
vabatalupojast ja 433 tavalisest talupojast. Vabatalupojad ehk maavabad oli
Vanal Liivimaal kõrgem ning jõukam talupoegade seisus, kes omasid rohkem maad
ning kellel oli rohkem õigusi. Ka naabermaadest on samast perioodist (13.-14. saj)
teateid kohalikku päritolu maavabadest ratsaväelaste klassi olemasolust (Preisi
rüütlid, Salaspilsi ja Kura kuningad). Eesti sõjameeste olulist osa keskaegse
Liivimaa sõjanduses kinnitab ka asjaolu, et eesti või liivi keelest laenati
kohalikku saksa ja ladina keelde sõnad mal(e)wa (maakaitsevägi) ja maia
(peamaja, sõjaväe kogunemis- ja laagriplats).
Jüriöö ülestõus (1343-1346)
Seoses Taani kuningavõimu nõrgenemisega
tõusis 14. sajandil päevakorda vahepeal taas Taani kätte sattunud Põhja-Eesti
alade müümine Liivi ordule. See ei olnud aga meeltmööda kohalikele, kellele
sobis valitsejaks palju enam Taani kuninga kauge ja lodev võim kui ordu raudne
käsi. Taani ja Rootsi olid parajasti omavahel sõjas, Liivimaa valitsejad
omakorda sõjas venelastega - eestlastele tundus olukord võimu haaramiseks soodne.
Bartholomäus Hoeneke "Liivimaa noorema riimkroonika" andmetel „tahtsid
Eestlased oma kuningaid saada“.
Ülestõusnute tegevus oli eelnevalt põhjalikult
ette valmistatud, selle juhid võtsid ühendust ning sõlmisid kokkuleppeid Rootsi
ja Pihkva võimukandjatega, samuti Taani kuningaga. Ülestõusu juhtideks ja korraldajateks
peab ajaloolane Sulev Vahtre kõige tõenäolisemalt kõrgemat kihti talupoegi, varasemate
muinasülikute järeltulijad, kelle käes oli endiselt kohalik haldusvõim
(talupojaomavalitsused) ja kohaliku tähtsusega kohtupidamine (talupojakohtud). Nendel
inimestel oli eestlaste ühiskonnas endiselt tähtis positsioon ja suur mõju. Ülestõusu
korraldamisega võisid seotud olla ka eesti soost vasallid, kuigi mingeid kindlaid
tõendeid selle kohta pole. Paraku, nagu enamike Eestis toimunud sõdade puhul
tüüpiline, koosnesid ka ülestõusnute vastasjõud peamiselt eestlastest. Välismaalaste
arv toonases Eestis ei olnud kuigi suur ning piirdus peamiselt juhtivate
isikute ning linnakodanikega. Arvatakse, et piiskopi- ning orduvägedes oli
eesti rahvusest sõjamehi isegi kuni 90%.
Jüriöö ülestõus algas Harjumaal, ööl vastu
jüripäeva, 23. aprillil 1343. aastal. Mässajate vägi asus sõjalaagrisse
Tallinna all. Umbes samal ajal algas sõjategevus ka Saare-Lääne piiskopkonnas,
kus piirati ümber Haapsalu. Saksa ordu oli parasjagu (tõenäoliselt mitte juhuse
läbi) sõdimas Pihkva piiril. Saanud teate ülestõusust, pöörduti sealt kiiresti
tagasi. 4. mail toimusid Paides ülestõusnute ja ordumeistri vahel läbirääkimised, mis
lõppesid eestlaste saadikute tapmisega sakslaste poolt. Ordumeistri sõjavägi,
põrganud 11. mail ülestõusnutega kokku Kämblas ja Kanaveres, purustas 14. mail
eestlaste sõjalaagri Lasnamäe Sõjamäel. Tallinn läks Saksa ordu võimu alla,
ülestõusnute toetamiseks kohale jõudnud Turu ja Viiburi foogtid pidid samuti
taanduma.
Sellega kogu asi aga alles algas. Jüriöö
ülestõus kestis kokku umbes kaks aastat, mille jooksul kindlustasid harjulased vähemalt
kaks linnust (võibolla Varbola ja Lohu) ning sakalased ühe. Mai lõpul sooritasid
pihkvalased ülestõusnute kutsel sõjakäigu Tartu piiskopkonna lõunaosasse. Suvel
oli vähemalt Harjumaa veel endiselt eestlaste käes, hiljemalt juulis algas sõda
ka Saaremaal, kus võeti ära Pöide linnus. Alles oktoobri lõpus Preisimaalt
Riiga saabunud abivägi suutis Harjumaa enese valdusesse saada. Eestlaste
vastupanu lõplikku mahasurumist Preisi abivägede poolt pole kroonikates kuigi
palju kirjeldatud, mistõttu on ülestõusu teise, võibolla hoopis olulisema,
poole sündmused meile praktiliselt teadmata.
1344. aasta veebruaris tungis orduvägi üle
merejää Saaremaale, kus saarlased olid kindlustanud ennast Karja linnuses. Pärast
ägedat ja ohvriterohket võitlust linnus vallutati ning saarlaste juht Vesse
hukati piinarikkalt – tema jalad rebiti kiviheitemasina abil liigestest välja.
Lõplik Saaremaa vallutamine toimus aga alles 1345. aasta alguses, kui sinna suundus
orduvägi koos abilistega Riia peapiiskopkonnast. 1346. aastal müüs Taani
kuningas Harju- ja Virumaa Saksa Ordule, veel 1348. aastal taotlesid mõned Eestimaa
vasallid üleminekut Rootsi või Taani kuninga võimu alla.
Kasutatud materjal:
Kala, Tiina; Kaljundi, Linda; Kreem, Juhan; Leimus, Ivar; Markus, Kersti; Mänd, Anu; Põltsam-Jürjo, Inna; Russow, Erki; Selart, Anti; Tamm, Marek; Valk, Heiki (2012). Eesti ajalugu II: Eesti keskaeg. Tartu: Tartu Ülikooli ajaloo ja arheoloogia instituut
Kala, Tiina; Kaljundi, Linda; Kreem, Juhan; Leimus, Ivar; Markus, Kersti; Mänd, Anu; Põltsam-Jürjo, Inna; Russow, Erki; Selart, Anti; Tamm, Marek; Valk, Heiki (2012). Eesti ajalugu II: Eesti keskaeg. Tartu: Tartu Ülikooli ajaloo ja arheoloogia instituut
Kiilmann, K. 2006. Muistse vabadusvõitluse
algus (1208-1211) läbi tänapäevaste sõjapidamise pintsiipide. Lõputöö. Tartu.
Kleis, R. (tõlkinud) Tarvel, E (toimetanud) 1982. Henriku Liivimaa Kroonika. Tallinn. Eesti raamat.
Kriiska, A.; Tvauri, A.; Selart, A.; Kibal, B.; Andresen, A.; Pajur, A. 2006. Eesti ajaloo atlas. Tallinn. Avita.
Kleis, R. (tõlkinud) Tarvel, E (toimetanud) 1982. Henriku Liivimaa Kroonika. Tallinn. Eesti raamat.
Kriiska, A.; Tvauri, A.; Selart, A.; Kibal, B.; Andresen, A.; Pajur, A. 2006. Eesti ajaloo atlas. Tallinn. Avita.
Meri, L. 2008. Hõbevalge. Lennart Meri
Euroopa Sihtasutus. Tallinn – Tartu.
Mäesalu, A. Kaitserüüde arendamise põhjustest 13.-17. sajandil. Haak, A.; Russow, E.; Tvauri, A. (Toim.). Linnusest ja linnast. Uurimusi Vilma Trummali auks (227 - 248). Tallinn, Tartu: TA Kirjastus.
Mäll, J. 2011. A 13th-century kettlehat from Kodasoo. Estonia. Gladius XXXI.
Eesti Entsüklopeedia.
Mäesalu, A. Kaitserüüde arendamise põhjustest 13.-17. sajandil. Haak, A.; Russow, E.; Tvauri, A. (Toim.). Linnusest ja linnast. Uurimusi Vilma Trummali auks (227 - 248). Tallinn, Tartu: TA Kirjastus.
Mäll, J. 2011. A 13th-century kettlehat from Kodasoo. Estonia. Gladius XXXI.
Põldsam-Jürjo, I.; Kreem, J.; Piirimäe, P.; Mägi, M.; Blauhut, R,; Ezzoubi,
K. 2012. Keskaeg. II osa. Avita
Vahtre, S. 1990. Muinasaja loojang Eestis.
Vabadusvõitlus 1208-1227. Tallinn. Olion Eesti Entsüklopeedia.
Illustratsioonid: Cehric, Darren Tan,
„Mount & Blade“.
Jooksvad uudised ja värskeimad artiklid
Väga informatiivne ning mõnus lugemine, super töö! Ühes kohas oli ka juttu minu esiisade elupaigast Siksäläst. Mina arvan, et kui eestlaste vaenlasteks oleks olnud ainult saksa ordulased, siis oleks eestlased neist jagu saanud.
VastaKustuta